tisdag 7 januari 2014

Förbjud aborter!!!

Sitter och dricker mitt frukostkaffe och slölyssnar på lokalradion samtidigt som jag jag läser mail och kollar flödet på FB, men plötsligt så hajar jag till och spetsar öronen ordentligt. På lokalradions nyheter intervjuas en man som är med i ett nytt parti "Kristna värdepartiet" vars huvudsakliga fråga är att ta bort rätten till abort!! Han jämför abort med mord, apartheid, mm. Själv är jag uppväxt inom kyrkan och brukar säga att min barnatro finns alltid med mig, den har bidragit till många av mina värderingar. Men att tro att förbjuda abort är rätt väg att gå ja då blir jag mörkrädd. I ett upplyst samhälle så vet man att en sådan ( bakåtsträvande) lag skulle bli en total katastrof. Jag tror inte någon ( jo, uppenbarligen medlemmarna i "Kristna värdepartiet") vill tillbaka till en tid då kvinnor nyttjade kvacksalvare för att utföra aborter vilket ledde, i bästa fall, till svåra skador och infektioner, och i sämsta fall, till döden för mamman.
Idag så börjar "vardagen" för mig, Axel ska köras till skolan och själv så ska jag sätta mig på hemmakontoret innan eftermiddagens sammanträden. Det ska bli skönt att komma igång igen och få rutiner och vardag. Utan dem uppskattar vi inte ledigheter.

3 kommentarer:

  1. Hej, Emma.
    Intressanta ord. Du skriver "i ett upplyst samhälle vet man att en sådan lag skulle bli total katastrof". Varför då? Var i ligger problemet som leder till katastrofen? Om vårt samhälle nu är så upplyst - varför skulle vi då tillåta en sådan katastrof? Är Pandoras Låda öppnad redan - men att du ändå väljer att kalla det för ett "upplyst samhälle"?

    Mvh Patrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. I ett upplyst samhälle vet man vad som sker då abort inte är tillåtet och kvinnor tvingas göra illegala aborter. Sedan ska vi självklart ha sexualupplysning så att både kvinnor och män kan ta ansvar för sina handlingar och se till att vi minimerar risken för oönskade graviditeter.

      Radera
  2. Vem Vilka TVINGAR kvinnor till aborter ?
    Om de bryter mot lagen och dödar sina ofödda barn, är det då inte något man då valt själv ?

    SvaraRadera