fredag 6 augusti 2010

Var finns "stupstocken"?

Sitter och läser gårdagens Smålandstidning (eftersom vi bor på landet så kommer tidningen på eftermiddagen vilket gör att jag är sen med läsningen), som politiker så måste jag alltid läsa insändarsidan först. Här förfasar sig en Socialdemokratisk riksdagsledamot, än en gång, över
A liansen införande av den s.k. "stupstocken" - jag blir såååå trött!
Tusentals människor har (ofta mot sin vilja) fått sjukersättning (förtidspension) eller varit sjukskrivna i åratal utan att få möjlighet till medicinsk och/eller arbetsinriktad rehabilitering. När vi inser att vi är det friskaste folket i Europa men ändå har högst sjukskrivningstal, då är det dags att inse att systemet är fel och inte fungerar som det en gång var tänkt.
De som är sjuka och inte har arbetsförmåga ska självklart få sjukpeng/sjukersättning. För mig som Liberal så tycker jag det är en grundläggande förutsättning i en demokrati att vi hjälper dem som är sjuka. Men tyvärr så har många "glömts bort" i det gamla systemet och fått leva i utanförskap. Vad vi gjort är att sätta tidsgränser då vi på olika sätt stämmer av hur personen mår. Om man efter 2,5 års sjukskrivning fortfarande är för sjuk för att arbeta så får man bli omförsäkrad i sjukersättningen. Men har man arbetsförmåga så ska man få det hjälp och stöd som man behöver för att komma tillbaka till arbetslivet. Alla studier pekar på vikten av att ha en meningsfull sysselsättning och att vara behövd/efterfrågad i samhället!
För mig är detta att hjälpa människor och inte stjälpa!

1 kommentar:

  1. Vi glömdes inte bort så till den grad ni borgare envisas med att påstå, gömda och glömda du vet.. Vi blev heller inte friska i ett snäpp bara för att lagen ändrades utan oavsett hälsa miste man sin rätt till sjukersättning/penning under en karensperiod.

    Att så enkelt bli "omförsäkrad" är för mig lika tjatigt att lyssna på gång efter annan som du påstår att stupstocken är för dig. Skillnaden är bara så TOTAL, jag är UTförsäkrad, deltar i ALI i hela 4 timmar/vecka.. låter det som att jag är särskilt frisk? (under dessa fyra timmar sitter jag dessutom ensam i ett rum och för närvarande viker jag sk origami...) Rehabilitering eller test av min arbetsförmåga, jo jag tackar jag.

    Under mina hittills drygt 3 månader har jag tappat inkomst i storleksordningen 2 tusen kr/månad. Inte vill du väl komma och påstå att vi fd "pensionärer" hade det fett tidigare? Jag har dessvärre inte kunnat få vare sig billigare mat, lägre hyra eller barn som absolut inte kostar ett öre för mycket. Men jag ska vara tacksam, jag fick ju nämligen använda mig av min gamla, återupplivade a-kassa till skillnad från många, återigen MÅNGA som hamnade på minimibeloppet och därigenom inte ens har pengar till sin egen bostad.

    Du skriver att du har jobbat inom handikappomsorgen, och nu, än värre, är omvårdnadslärare... För att man ska förstå vad konsekvenserna av så här stora förändringar i samhället innebär så kan man inte bara blunda, googla dig fram, testa fk´s egna sida där jag kan garantera att ordet omförsäkring inte ens existerar. (var in och kollade precis) Däremot nämns UTförsäkrad ett flertal gånger!

    Vad ska alla SGI-lösa fd "sjuklingar" leva på i framtiden tänker ni er? Jag kan säkert återgå till någon minimal tjänst i något stängt rum där jag kan stoppa papper i kuvert, epileptiker med trasig kropp.. men ska ni verkligen stuva undan alla på det sättet? Nä, just ja, JUG har vi ju. Bra för företagen, en liten slant för de som hamnar i "verksamheten" men du, jag blir sååååå trött av er okunskap om världen omkring er i dag att du anar bara inte.

    Blir definitivt ingen röst på er i Alliansen från den här familjen, dessvärre så är jag inte ett dugg tacksam utan mer sönderstressad..

    SvaraRadera