måndag 30 augusti 2010

Hemadress!

I veckan fick jag frågan om vad jag uträttat under min tid i riksdagen. Tyvärr så är nog det ärliga svaret - inte så värst mycket! Att få igenom ett förslag i riksdagen tar tid, betydligt längre tid än ett år. Men jag vet att två av mina förslag arbetas på, så förhoppningsvis så kommer jag att ha varit med och påverkat något inför kommande förslag. Ett av dessa förslag är att barn ska kunna vara skrivna på två adresser. Kan man ha dubbelt medborgarskap (i olika länder) så måste man kunna ha olika adresser inom Sverige. Varför är detta så viktigt? Ja, många barn lever idag med separerade föräldrar där föräldrarna har gemensam vårdnad. Om man ska kunna vara förälder/vårdnadshavare fult ut så måste man också ha tillgång till all information som finns om barnet. Idag så skickas offentliga papper (läkar/BVC-besök, skola och barnomsorg etc) endast till den adress där barnet är folkbokfört vilket gör att det är lätt för den andre föräldern att missa värdefull information. Jag tror att de flesta informationsmissarna mellan föräldrarna handlar om slarv och glömska men det finns även de som på detta sätt vill hålla den andre föräldern utan information....!
Som ni nog vet så är jag mamma på heltid men har Axel boende hos mig på halvtid. Efter detta inlägg kan ni nog räkna ut var han är skriven!!
Efter en välbehövd vilodag igår (man ska helga vilodagen även i en valrörelse ;-) ) så är jag igång igen. I morgon så ska vi besöka Aneby marknad (där har jag släkten på min pappas sida, så det är alltid roligt att komma dit) för att avsluta dagen med en intervju på SmålandsTidningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar