söndag 8 augusti 2010

Barnadagar

I veckan kom senaste numret av vi föräldrar (Eftersom Axel är 6 år så tillhör jag inte deras målgrupp "småbarnsföräldrar", men jag lyckas aldrig att komma ihåg att säga upp prenumerationen..någon som känner igen sig?). I tidningen hade de intervjuat representanter från de olika riksdagspartierna och deras syn på föräldrapolitiken. Där kan man då läsa att Folkpartiet är de, inom Alliansen, som är mest positiva till delad föräldraförsäkring (dvs att föräldradagarna ska vara "öronmärkta" för respektive förälder och inte möjlig att överlåta).
På vårt senaste landsmöte så bestämde Folkpartiet att vi inte ska jobba för detta utan att föräldrarna själva ska få möjlighet att lägga upp föräldraförsäkringen utifrån sin familj unika behov. Därför förvånar det mig att det står som det gör i svaret i tidningen.
Däremot så tror vi att båda föräldrarna är viktiga för barnet och vill stimulera ett mer jämnlikt uttag av dagarna genom en bonus. Det har vi redan infört men tyvärr så blev reglerna så svårförståliga så det är inte så många som nyttjat detta. Om vi får fortsatt förtroende så kommer vi att förenkla bonusen.
Jag tycker att vi ska döpa om föräldradagarna till barnadagar, det är ju för barnens skull som vi har dem.
Axel har varit hos pappa i en vecka och är nu på väg hem till oss igen. Det är alltid lika härligt när han kommer - längtar...!
När jag talade med honom i telefonen så talade han om att livet var orättvist! Fantastiskt att en 6-åring har insett detta, jag frågade honom vad som inte var rättvist. Jo, det var att han fick två semestrar och vi föräldrar bara en! Men någon fördel ska väl han ha när han inte får leva med båda sina föräldrar tillsammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar