onsdag 9 januari 2013

Människohandel

Igår var jag på årets första företagsbesök. Jag besökte ett åkeri i Jönköping. tillsammans med ägaren/VDn och transports ombudsman fick jag inblick i hur det kan fungera i åkerinäringen.
En del åkerier utnyttjar systemet med den fria rörligheten och låter utländska förare arbeta under slavliknande förhållande här i Sverige. det händer att de bussas hit från sitt hemland för att sedan köra lastbil sju dagar i veckan. En del har inte ens de körkort/krav som behövs för att få köra dessa fordon. Polisen kan bötfälla dem men tyvärr så händer det inte så mycket mera utan de river böterna och kör vidare.
Detta känns som en annan form av "bärplockare", personer blir hitlurade för att tjäna pengar och blir sedan utnyttjade. Det är inte förarna som är problemet utan de som utnyttjar dem och systemet.
efter att ha lyssnat på olika historier så vill jag sammanfatta problemet i tre olika delar;
Ojuste konkurrens - då dessa förare inte får avtalsenlig lön och inte följer de uppsatta lagar och regler som finns för yrkeschaufförer.
Trafikfara - då de oftast inte har körkort ochkör utan vilopauser/nattvila kan de vara en trafikfara, både för sig själva och andra trafikanter.
Människohandel - detta är en form av människohandel som jag inte tror att någon av oss vill se, man utnyttjar människor i fattigdom och lurar hit dem på falska grunder.

Tyvärr så verkar det vara en väldigt komplex verksamhet som är svår att komma åt. Nu ska jag ta ett samtal med mina kollegor i närings- och trafikutskottet och se hur vi kan gå vidare med detta gigantiska problem.

I morgon så åker jag, tillsammans med Folkpartiets övriga riksdagsledamöter och tjänstemän, till Berlin för vår årliga vinterkonferens. Detta är något som vi gör vart år för att ha tid, att i lugn och ro, prata igenom vår politik och hur vi jobbar för att föra ut den och få igenom den. Egentligen är det onödigt att åka iväg då vi inte hinner se så mycket av den platsen som vi besöker. Men det är bra då ingen av oss kan "avvika" utan alla måste vara med hela tiden. detta gör att vi lär känna varandra på ett annat sätt och att vi håller debatten levande hela tiden.

Axel är inte förtjust i att jag är bortrest i helgen (kommer hem natten mellan lö/sö). han tycker att jag ska hälsa skolchefen (Axels benämning på Jan Björklund) att mammor ska vara lediga på helgerna....har lovat att framföra detta ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar