tisdag 15 januari 2013

Berlin

För någon vecka sedan kändes det som om våren var på väg men nu är vintern tillbaka igen. Utanför mitt fönster så vräker snön ner. Egentligen så har jag inget emot snö men då får den bestämma sig för att ligga kvar, inte töa bort för att sedan komma tillbaka ;-)
I helgen var jag med FPs riksdagsgrupp i Berlin och hade konferens ( för att ingen ska fundera på skattebetalarnas kostnader för detta är det bästa att tillägga att vi betalade denna resa själva). Vi började med ett studiebesök på Siemens och tittade på hur deras lärlingssystem var upplagt. Lärlingarna varvade utbildning och praktik, lärosalarna fanns på förteget så hela deras utbildning var förlagd där. De fick betalt under hela utbildningen, ingen fullvärdig lön men de behövde inte ta studielån. Ju längre utbildningen gick desto mer fick de i lön. 80 % av lärlingarna stannade sedan kvar på företaget och fick anställning efter genomförd utbildning.
Vi fick prata med flera av lärlingarna och de verkade väldigt nöjda med upplägget.
Det finns mycket att lära av det Tyska lärlingssystemet och fundera på hur man skulle kunna genomföra detta i Sverige.

Vi hade också mycket tid till förfogande för att diskutera våran framtid och politiska ställningstagande. Oftast så rullar allt på så fort så vi hinner bara "släcka bränder" i vardagen och hinner inte ha dessa viktiga ideologiska diskussioner.
På lördagen hade jag ( vi åkte med olika flyg) tre timmar fri tid innan flyget gick hem. Jag ägnade större delen av denna tid med att leta efter Lego till Axel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar