måndag 22 oktober 2012

SWEDEC

I fredags var jag, tillsammans med lokala Folkpartister, på besök hos SWEDEC. Att de utbildar minröjare tror jag är ganska välkänt. Också att de gör en stor insats i att hjälpa krigshärjade länder med att röja minor så att marken går att bruka igen. Men att de har nära samarbete med bl.a. Polisen och deras bombgrupp tror jag inte är lika välkänt. De samarbetar då det gäller " hemmagjorda bomber" och har ett kunskapsutbyte med varandra. Tyvärr så ökar dessa i samhället och man ser att detta är ett arbete som kommer att ta en allt större del av deras tid. Hjälporganisationer som jobbar i de krigshärjade områdena förser dem också med kunskaper inom olika områden.
Det finns nu förslag på att de ska, rent organisatoriskt, ligga under Ing 2. När vi var där fick vi ta del av deras farhågor inför en eventuell sammanslagning. Eftersom de jobbar med en hel del " ickemilitära" uppdrag så var de mycket oroade för att det inte skulle finnas den möjligheten i framtiden utan att all vikt skulle läggas på de militära insatserna. De tror också att samarbetet med hjälporganisationerna kommer att upphöra då de inte vill samarbeta med "militären".
Jag tar med mig detta till riksdagen och kommer att ta upp det med de mina som sitter i försvarsutskottet!

1 kommentar:

  1. Tack Emma för att du tog dig tid att komma. Vi som är fackliga företrädare är tacksamma för all hjälp vi kan få i SWEDEC-frågan.

    Vänliga hälsningar
    Cecilia Ragnarsson
    Facklig företrädare SACO-F

    SvaraRadera