fredag 12 oktober 2012

Alternativa vårdgivare

Denna veckan har varit plenifri, det innebär att vi inte har sammanträden i Stockholm utan jobbar på hemmaplan. Några gånger per termin har vi plenifria veckor och det underlättar, alla har inte möjlighet att ta emot oss på måndagar och fredagar ( som annars är de dagar som vi jobbar hemma i länet).
Jag har bl.a. Varit på två företagsbesök som Svenskt Näringsliv ordnat, båda dessa har varit inom vårdsektorn. Ett äldreboende och ett företag som erbjuder hemtjänst och "RUT-tjänster". Som fd vårdlärare blir jag så glad när jag får höra att man lägger upp dagens arbete utifrån vårdtagarnas behov och låter dem styra arbetet. Detta har jag "predikat" i alla år men det har varit svårt att genomföra i praktiken. Jag har aldrig förstått varför alla måste vara uppe, påklädda och fått frukost innan kl.9.00!?! Det finns de som är morgonpigga och vill upp, självklart ska de då få det. Men det finns också de som sover dåligt och gärna ligger kvar och "drar sig" lite på morgonen. Underbart att höra att de kunde göra detta på det boende som jag besökte, dagarna kan bli tillräckligt långa ändå.
Företaget Stormtrivs hade väldigt många (80-90%) med utländsk härkomst anställda. Ofta var det kvinnor som inte tidigare haft något jobb men nu fått möjlighet att få en anställning och bli självförsörjande. De har äntligen fått in en fot på arbetsmarknaden vilket inte är lätt när du inte har så lång utbildning och inga kontakter.
De hade också hemtjänsttjänster sedan några år tillbaka. För mig är det kvalitén som är det viktiga, att vårdtagaren känner förtroende för utföranden och att de får den hjälp som de behöver. Jag tror att alternativa utförande kommer att leda till att alla, även kommunen, måste se över sin verksamhet och hur de jobbar. Jag tror att de gör saker på rätt sätt, frågan är om de gör rätt saker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar