söndag 7 oktober 2012

Bryssel

I Tisdags så åkte jag till Bryssel på studieresa tillsammans med FP-politiker från F-län. Jag skäms nästan för att erkänna det men det var mitt första besök i Bryssel!! Som riksdagsledamot får vi vara med och ge synpunkter på ärenden som ska upp i ministerrådet i EU. Om det är en fråga på Eu-dagordningen som gäller vårt utskott så får vi alltid information om att det är på gång och göra medskick till berörd minister. EU är väldigt närvarande i vårt dagliga arbetstid riksdagen men jag är inte fysiskt närvarande i EU-parlamentet.
Vi kom till Bryssel i Tisdags eftermiddag och var där i två dygn. På denna tid hann vi besöka regionkommitten, parlamentet, kommissionen och NATO. Vi fick också en guidad tur i Bryssel. Jag, som tyvärr, inte var mer än fysiskt närvarande vid historielektionerna fick lära mig mycket om Belgiens historia.
I vår familj äter vi, ofta och gärna, musslor. Musslor ( med pommes, men det förstår jag inte riktigt) är Belgiens nationalrätt och detta avnjöt vi på onsdagskvällen. Det förvånade mig att så få hade smakat denna (för mig) delikatess tidigare. Hälften tyckte om det medans den övriga delen av sällskapet nöjde sig med pommesen ;-)
Belgiska våfflor och choklad är också en delikatess, det fick följa med en hel del choklad i resväskan. Till Axel köpte jag en chokladkartong ( med Smurffigurer), han verkligen njuter av denna fina choklad och har bara tagit några stycken hitintills.
Eftersom jag har en medfödd bäckenskada så har jag lite problem med att gå så mycket som vi gjorde under dessa dagar i Bryssel. Så under gårdagen så hade jag stor hjälp av Axel. Jag haltar ganska kraftigt ( och har värk) men han har varit "mina ben" denna helgen. Jag är så tacksam för att han hjälper mig som han gör.
Nu ska vi "höstsäda" altanen så han kommer att få hjälpa till idag med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar