torsdag 8 december 2011

Socialförsäkringsutredningen!

Jag sitter på mitt kontor på riksdagen och försöker att svara på en insändare i Jönköpings-Posten. Personen vill att jag, på insändarsidan, ska förklara alla förmåner inom sjukförsäkringen. Jag håller med insändaren om att försäkringen inte är enkel och inte helt optimal. Men för mig är det viktigt att vi har en heltäckande försäkring som vi kan lita på och att den träder in vid arbetsoförmåga pga sjukdom. Att skapa ett helt nytt sjukförsäkringssystem tar åratal och är inget som man gör över en natt. Folkpartiet har länge varit pådrivande för att vi ska se över hela socialförsäkringen. Nu sitter en parlamentarisk grupp och jobbar med dessa svåra men viktiga frågor. Tanken var att de skulle komma med ett förslag under våren 2013 men de kommer nog att behöva ytterligare några månader på sig. Eftersom detta är ett gigantisk arbete så anser jag att de ska få den tid som de behöver. Min förhoppning är att vi kan få ett ny socialförsäkring som har ett brett politiskt stöd.
Men i dagsläge är det viktigt att vi gör vad vi kan för att det ska bli så bra som möjligt utifrån dagen förutsättningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar