torsdag 17 november 2011

Värdig vård!

Att göra ett blogginlägg om vanvården som debatterats i veckan känns lite konstigt. det finns väl ingen som kan försvara det som hänt, alla (oavsett politisk tillhörighet) är förfärade och förtvivlade. Ingen vill att dess anhöriga, eller att man själv, ska råka ut för detta.
Jag anser fortfarande att det är viktigt att det finns olika aktörer inom äldreomsorgen så att jag som individ har möjlighet att välja vad som passar mig bäst. För mig är det ganska ointressant vem som är utförare, det viktiga är att det ges en god vård med hög kvalité. det är jag säker på att alla utförare kan göra. tyvärr så förekommer dessa "vårdskandaler" inom privat såväl som offentligt driven vård och omsorg. Jag tror inte att detta är mer förekommande inom vården med privata utförare. De som är motståndare till valfrihet och alternativa utförare använder sig tyvärr av detta som ett argument i debatten mot privata alternativ.
det finns väldigt många privata utförare som gör ett utmärkt jobb och som verkligen vill hålla en hög nivå på vård och omsorgen, tyvärr så "skvätter" denna skandal även på de som verkligen gör ett bra jobb!
Folkpartiet vill satsa på en tillsynsmyndighet (precis som i skolvärlden) som granskar vård och omsorgsverksamheter. de ska också utföra tillstånd som utföraren måste ha för att driva vårdverksamhet, detta tillstånd kan dras in om de missköter sig!
Vi måste vara helt säkra på att vi har en vård med högt förtroende och god kvalité!

4 kommentarer:

  1. Man blir förfärad över det som hänt. Alla blir vi ju gamla och behöver hjälp. Alla förväntar sig väl att blir behandlad på ett bra och tryggt sätt. Jag tänker på min älskade morfar som alltid varit stark och kunnat klara sig själv. Det gjorde ont i hjärtat när han inte längre kunde bo i sitt hus. Ont i hjärtat av att se personalen på boendet sätta på honom en haklapp när han skulle äta. Ännu värre var det när personalen hade skyddskläder på sig när han skulle duscha. Det var min morfar. Han som lärde mig saker när jag var liten. Gamla människor är inte ett eget folkslag. Tiden tickar för oss alla. Det du skrivit här på din blogg var mycket bra. Tack!

    SvaraRadera
  2. Jag gör ett nytt ärligt försök att skriva och skicka iväg en kommentar till ditt tänkvärda inlägg!

    Hur det än är, oavsett politisk åsikt så kommer vi hamna i frågeställningen...ska vi söka en plats på ett vårdhem för pappa/mamma?
    När vi väl har tagit beslutet så förväntar vi oss att de som sköter om vår pappa/mamma ska ge fullvärdig vård, utan massa besparingar som leder till vanvård, svält och i värsta fall...döden.

    Jag tycker att det är ett oerhört viktigt ämne, de som byggde Sverige...de ska få den vård de behöver för de skattepengar de har betalat under alla yrkesåren.

    De ska fortsätta behandlas med samma respekt som förr, trots senil dement, förvirring osv.
    De är värda att ses för vilka de är och inte som boskap.

    Tack vännen för ett bra blogginlägg!

    SvaraRadera