onsdag 16 november 2011

Företagande

Oj vad dagarna rullar på, inser att det snart bara är en vecka kvar till första advent. Det känns ju som om vi precis har öppnat riksdagen efter sommaruppehållet. men det måste väl innebära att jag har ett väldigt roligt uppdrag som gör att tiden går väldigt fort!
Igår hade vi, som alltid på tisdagseftermiddagar, gruppmöte i folkpartiets riksdagsgrupp. vi hade besök av en man från företagarnas riksorganisation. Han presenterade delar ur en undersökning som de gjort hos sina medlemmar. Vad som var intressant att se var att64% av de tillfrågade företagarna inte tvekar till nyinvesteringar pga det finansiella läget. så länge företagarna tror att det kommer att gå bra så fortsätter de att investera vilket leder till att ekonomin går bra! Det är mycket psykologi inom den finansiella värden. Att regeringen klarade av den förra lågkonjukturen så bra tror jag bidrar till att man nu är mer optimistisk som företagare. Eftersom min man är företagare så har vi ofta dessa diskussioner hemma vid köksbordet, det är intressant att höra han funderingar som kommer från en helt annan synvinkel än min. Vad jag blivit helt övertygad om är att vi måste se över LAS och göra den mer flexibel, kompetens måste gå före anställningsår.
Inser att jag måste få fram adventspyntet redan till helgen för helgen den första advent så åker vi på resa med Företagarna i Ydre. Vart år annordnar de en resa som innehåller studiebesök, underhållning och god mat och mycket roligt umgänge med de andra företagarna i bygden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar