fredag 17 juni 2011

Utskottsinitiativ

Nästa vecka så tar riksdagen sommaruppehåll, detta innebär att vi inte har några planerade sammanträden i riksdagen men att vi jobbar vidare på hemmaplan. de sista veckorna har varit mycket turbulenta och vi har jobbat för fullt. I Socialförsäkringsutskottet så har vi behandlat ett utskottsinitiativ från S,V o MP. De har föreslagit att vi ska låta regeringen titta på tre olika frågeställningar. Alliansen ville att vi först skulle ta in olika svar från relevanta remissinstanser. Detta blev nerröstat och två remissinstanser + finansutskottet fick drygt två dygn på sig att uttala sig i frågan. Alla tre svarade att det var alldeles för kort tid för att ge ett genomarbetat svar. Men oppositionen driver frågan vidare trots detta. SD ställer upp på två av tre punkter i initiativet vilket ledde till att S idag sa att de kommer att ta tillbaka sin ena punkt där de inte har majoritet. Detta innebär egentligen att S+V+MP stöder SD:s förslag - en mycket intressant vändning i frågan.
Vi är absolut inte emot att titta på vissa frågor men det måste göras en seriös behandling och inte hastas på bara för att försöka att vinna lätta politiska poäng.
Alliansen har själva tagit fram förslag på olika förändringar som nu är ute på en bred remiss men detta bryr sig inte oppositionen om ett dugg.
förra veckan så började Axels första sommarlov. Han önskade då att få följa med mig upp till Stockholm så denna veckan är han med mig. Jag kan tycka lite synd om honom när han får sitta i korridoren o vänta när jag har möten (han har iofs både Nitendospel och DVD-spelare att roa sig med) men han sköter sig exemplariskt och klagar inte alls. I går kväll sa han; Jag hoppas att du blir omvald nästa val så att jag kan följa med dig i många år till! Så det kan ju inte vara så illa att vara här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar