fredag 21 september 2012

Uppstart med glädjande besked!

I tisdags var riksdagens högtidliga öppnande. Dagen började med parentation då tre riksdagsledamöter avlidit under sommaren - alla under 50 år. Jag tror att vi alla tänkte till och insåg hur fort livet kan förändras. Men jag tyckte att vår talman gjorde det väldigt bra.
Trots att det var fjärde gången som jag var med om öppnandet så är det fortfarande en ganska mäktig känsla. Tänk att jag får vara en av 349 som har förtroendet att företräda det Svenska folket, jag blir rörd när jag tänker på det.
Igår så la regeringen fram sin budget inför nästa år. Tillsammans med Allianskollegor från länet så var jag i Värnamo och presenterade den för länets media. Jag tror att ni har hört det mesta eftersom det släppts lite dag efter dag. Men en nyhet igår var att flera Högskolor i landet för utökade anslag. Ungdomskullarna som är på väg ut ur gymnasiet minskar rejält vilket gör att det aviserats om neddragningar på landets högskolor. Men pga konjukturläget så har man bestämt att istället utöka högskoleplatserna ( detta gäller även Yrkeshögskoan, komvux och folkhögskolorna) . För Jönköpings högskola så innebär det ett tillskott på drygt 20 miljoner - det kändes väldigt bra att få presentera denna nyhet!
Gårdagen avslutade jag med att plocka svamp, ett bättre sätt att "rensa huvudet" på har jag svårt att hitta. Familjen börjar tycka att vi har tillräckligt med svamp i förråden, men jag kommer fortsätta att plocka så länge det finns svamp i skogen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar