torsdag 13 september 2012

Demokrati utan pinsamheter

Men vart tar tiden vägen? Inser att det är mer en två veckor sedan jag bloggade sist, jag trodde att det var förra veckan!?
De sista veckorna har rusat förbi  i en vändans fart. Jag har varit på diverse besök runt om i länet och träffat företagare, politiker, marknadsbesökare, elever, lärare, och säkert fler personer som jag glömmer bort i hastigheten. Att få vara ute i "verkligheten" är det bästa med mitt uppdrag och jag lär mig väldigt mycket om olika ämnen och får träffa trevliga människor.
Idag har jag varit i Värnamo och haft dubbellektioner för två olika samhällsklasser. Som fd lärare känner jag mig hemma i klassrummet och uppskattar att få vistats i denna miljö. Ungdomarna är oftast pålästa och har mycket frågor som de vill ha svar på. När jag är ute och pratar om mitt uppdrag och vad det innebär så försöker jag att vara "politiskt neutral". Med det menar jag att jag gör mitt bästa för att inte prata partipolitik, det känns inte rätt mot mina kollegor i de andra partierna om jag nyttjar undervisningstiden till att prata politik. Inför valen är alla partier inbjudna för att tala politik och då är det en helt annan sak när alla partier har möjlighet att komma till tals.
I morgon så har jag en pedagogisk utmaning som heter duga. Axel har precis börjat i andra klass och då talar de mycket om demokrati. Jag är inbjuden att berätta om mitt uppdrag och om demokrati, detta ska jag göra i Axels klass och i hans parallellas. Han är så nervös för att jag inte kommer att klara av att förklarar så att hans kompisar förstår, och ännu värre - tänk om jag säger något pinsamt. Jag har lovat att försöka att inte vara pinsam, problemet är att jag inte riktigt vet när jag är det!? Men jag lär få veta hur jag skött mig när vi åker hem efter skolans slut. Eftersom jag ändå ska vara på skolan två lektioner så passar jag på att vara med resten av dagen också. Jag försöker att vara med honom i skolan minst en dag per läsår, det är så roligt att se hur han har det i sin "vardag"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar