fredag 31 januari 2014

Fria mensskydd!

Jag sitter nu på tåget på väg hemåt efter en rolig dag i riksdagen. De flesta dagar där är roliga men en del är bättre en andra och idag var en sådan. Riksdagen anordnade "ungdomens riksdag" där gymnasieungdomar från hela Sverige får komma till till riksdagen och testa på hur vi jobbar. Var klass har skrivit en motion, dessa motioner delas upp på olika utskott och alla elever får en plats i ett utskott. Själv fick jag tjänstgöra som ordförande i det sammansatta social- och socialförsäkringsutskottet. Debattglöden hos ungdomarna är härlig att lyssna på och de flesta är väldigt kloka och pålästa. Motionerna som vi behandlade i utskottet handlade om integration, fria mensskydd, delad föräldraförsäkring och sänkt ålder på Systembolaget. Den enda motionen som blev bifallen var fria mensskydd till kvinnor med låga inkomster/studerande.
Nu i eftermiddag så ska de debattera i kammaren och votera, de var lite smånervösa för detta. Men jag hoppas att jag har fått några av dem intresserade av politik och att de använder sitt intresse på ett bra sätt.
Själv ska jag ha en lugn kväll hemma, imorgon ska jag hålla i utbildning för nya kandidater i Jönköpings län, ska bli intressant att få möta dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar