söndag 18 november 2012

Politikers pensioner!

Den sista tiden har det varit mycket diskussion om våra ( riksdagsledamöters) ersättningar efter att vi lämnat vårt uppdrag. Sanningar har friskt blandats med lögner och skvaller. Jag tänkte försöka mig på att berätta hur det faktiskt fungerar.
Om jag inte kommer in i riksdagen efter nästa val ( det spelar ingen roll om jag själv väljer att avgå eller inte blir omvald) så kommer jag att få 80% av mitt arvode ( som idag är 58300/månad) under ett års tid. Om jag under denna tid får ett annat arbete så kommer min ersättning att minska med den summan som jag får i lön från min nya arbetsgivare.
Om man är över 50 år, och har tjänstgjort som riksdagsledamot i mer än 12 år, så får man ersättning tills man fyller 65 år ( dock inte 80 % utan det sker en nedtrappning).
Att vi ska ha en viss ersättning efter att vi slutat vårt uppdrag tycker jag är rimligt. Många av oss riksdagsledamöter har varit borta från våpet ordinarie yrke i många år och behöver komplettera våra utbildningar för att kunna utföra vårt yrke igen. En del har inte heller någon tjänst att gå tillbaka till Och behöver söka nytt jobb. Jag trodde att det skulle vara en merit att ha suttit i riksdagen men inser att det snarare är tvärt om.
Jag tycker inte att vi ska ha ersättning till vi går i pension, det rimmar väldigt illa med den sk arbetslinjen. Däremot så tycker jag det är rimligt att vi får ersättning under ett år för att ha möjlighet att komma tillbaka till den reguljära arbetsmarknaden. Vi har ingen anställningstrygghet utan kan ju bli arbetslösa över en natt.
Just nu så ses alla dessa ersättningar över så att de ska bli mer rimliga, det välkomnar jag!

2 kommentarer:

  1. Jag får ut 7400 efter skatt som arbetslös. När jag kommer in i jobb och utvecklingsgarantin kommer det bli ännu mindre. Det är synd att man ska bli "straffad" för att man är arbetslös. Jag VILL jobba men det verkar svårt att hitta något när man är 40 år och småbarnsmamma. Hursomhelst, mina barn är mitt allt så det blir en jul även i detta hemmet.

    SvaraRadera
  2. Jag lider med dig och vet vilken tuff situation som du befinner dig i. ( Jag har aldrig varit arbetslös däremot ensamstående småbarnsmor med sjukbidrag). Jag hoppas att du snart hittar ett jobb som gör din och dina barns situation bättre!

    SvaraRadera