onsdag 11 juli 2012

Efterlängtad semester och otrygga gummistövlar!

Nästa vecka så börjar vår efterlängtade ledighet här i familjen ( den inleds visserligen med att Peter jobbar på måndag men det kan vi stå ut med). Vi åker upp till Stockholm i morgon för att jobba lite på respektive håll på fredag. Jag har väldigt dålig uppkoppling på min dator när jag är hemma så det är skönt att komma upp till Stockholmskontoret ibland och kunna jobba utan att hela tiden ha problem med uppkopplingen. Men på måndag kväll så blir det nog en tur till Grönan innan vi åker söderut igen. axel har varit hos sin pappa i två veckor nu ska det ska bli så mysigt att få hem honom igen. Vi planerar inte vår ledighet så noga utan tar dagarna som de kommer, blir det fint väder kommer vi nog att tillbringa en hel del tid i Västervik. Ni som känner mig vet ju att jag älskar att gå i skogen och plocka svamp, tiden bara försvinner och jag rensar tankarna. I år är kantarellerna extremt tidiga och jag har varit ute ett antal gånger redan. Igår gick jag ett varv runt vår brevlåda för att se om det kommit några svampar där. I "svamptider" så har jag alltid ett par gummistövlar i bilen, tyckte det var onödigt att ta på dem för den korta rundan men det var så blött i gräset så jag stoppade ner mina strumplösa fötter i stövlarna.Efter en stund kände jag att det stack till på fotryggen, skakade på foten eftersom jag trodde att det var ett barr som hamnat snett och stack mig.det var ett envist "barr" så jag gick till bilen för att ta av mig stöveln och avlägsna barret - men det fanns inget barr. Satte mig i bilen och åkte hem för att ta hand om mina kantareller. Hemma ser jag att foten är röd och svullen, vid närmare granskning så ser jag även två små " hål" i svullnaden - jag hade blivit biten av en huggorm. Idag har jag studerat mina gummistövlar ( som för övrigt är förpassade till soptunnan) och även där sett bitmärkena. Jag har alltid lärt mig att man ska ha gummistövlar på för att inte bli ormbiten men uppenbarligen så är det inte ett fullgott skydd. Men stövlarna medverkade till att jag inte fick så mycket gift i foten och klarade mig med svullnad och rejäl värk. Idag så syns knappt något, kan endast skönja bettstället! Men jag har travat runt i skogen i alla år utan att bli biten och det tänker jag fortsätta medlen jag kommer nog at vara lite mer uppmärksam på var jag sätter fötterna i framtiden!

1 kommentar:

  1. Vad var det för typ av stövlar då? De brukar säga att gummistövlar är ett fullgott skydd mot huggormbett

    SvaraRadera