onsdag 13 april 2011

Servicekontor och liv i spillror!

Inser att jag inte gjort något inlägg på två veckor - dåligt av mig! Mitt enda försvar är att jag har ägnat mig åt andra, mer samhällsnyttiga aktiviteter. Har varit på ett flertal studiebesök och talat på divers årsmöten. Nu sitter jag i riksdagen och lyssnar på budgetdebatten. Framåt kvällningen ska jag själv upp i talarstolen och debattera Försäkringskassans servicekontor. De har aviserat att de kommer att lägga ner servicekontoren som de har runt om i landet. Där kan medborgarna gå in och få ett personligt möte med en tjänsteman från Försäkringskassan. För mig är det viktigt att denna möjlighet också kommer att finnas i framtiden. Många av oss klarar av att göra sina ärenden via internet men det finns också många som inte kan detta. I första hand så tänker jag på personer med funktionshinder, pensionärer och personer som inte har svenska som modersmål. Om man har varit i kontakt med Försäkringskassans blanketter så vet man att de inte alltid är så lätta att förstå sig på och fylla i rätt. Min farhåga är att försäkringskassan kommer att få en stor mängd felifyllda blanketter om möjlighet till den personliga kontakten försvinner. Detta leder i sin tur till merarbete och ytterligare tid innan ärendet kan behandlas. Nästa vecka är det påsklov i skolorna och vi här i riksdagen har plenifri vecka. Vi satt hemma och planerade påsken. Min mamma har som tradition att alla barn o barnbarn kommer till henne och får leta efter ägg i trädgården som påskharen lämnat där. Axel suckar och säger; mamma jag vet att varken påskharen, jultomten eller tandfen finns - du behöver inte försöka lura mig längre. Jag ser nog lite ledsen ut och tänker att nu är den perioden i hans liv slut då säger han; Men mamma, ditt liv kommer inte att slås i spillror för att jag inte tror på påskharen längre. Kanske har han rätt, men lite tråkigt känns det trots allt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar