tisdag 19 april 2011

Glad påsk

Idag skiner solen från en klarblå himmel och jag varvar matlagning med kontorsarbete och solning. Min bil är inne på verkstaden över dagen så jag lär inte komma hemifrån så då gäller det att aktivera sig här hemma.
I morgon ska jag ha syjuntan (ja, vi syr faktiskt också) på besök och tänkte bjuda på lite påskmat. denna syjunta har sitt ursrung från 40/50-talet då min mormor och hennes tre närmaste änninor började träffas en gång per månad. Nu är det bara mormor kvar från "ursprungsgänget" men vi har fyllt på med döttrar/svärdöttrar och barnbarn, ganska fantastiskt att vi håller traditionen igång efter 60 år.
till efterrätt blir det en tårta som vi i familjen alltid bakar till påsk (men det går ju ypperligt att baka den det övriga året också)
Så här kommer receptet på vår superenkla påsktårta:

500 gram mandelmassa
5 medelstora ägg

1 paket citronfromage
3 dl grädde
Kiwi

Riv mandelmassan fint och rör samman med äggen.
Häll i en bröad form med löstagbar kant, grädda i ca 45 min i 175 grader, se till så att den inte blir bränd genom att sätta en plåt över den senare halvan av gräddningen.

Vispa fromagen enligt anvisningen på paketet och rör försiktigt ihop den med den vispade grädden.
När kakan svalnat lossar du den från formen och stryker gräddblandningen runt om.
När den ska serveras garnerar du med kiwi i skivor (lägg på kiwin direkt innan serveringen, allt annat kan du förbereda i god tid)

Med detta önskar jag er alla en GLAD PÅSK med mycket god mat, trevligt umgänge och vila

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar