onsdag 10 februari 2010

Religionsfrihet, jämnställdhet och dialekter!

Vilket är viktigast? Religionsfrihet eller jämnställdhet! Debatten har gått hög de senaste dagarna. anledningen är att en man som vägrat hälsa i hand på en kvinnlig chef, pga sin religösa övertygelse, fått sin ersättning indragen. Nu är fallet mer komplicerat än så och det är svårt att uttala sig i det enskilda ärendet utan att ha all fakta!

Men om vi tittar enbart på den enskilda frågan - är det OK att en man inte vill hälsa i hand på en kvinna, pga sin religösa övertygelse? För mig personligen så är det inte det. Om han inte velat hälsa både män o kvinnor i hand, hade jag kunnat ha överseende med det. Men som kvinna skulle jag känna mig diskriminerad om han hälsade i hand på min manliga kollega och inte på mig.Religionsfriheten då? Enligt mina källor så står det ingenstans i Koranen att man inte får ta en kvinna i hand, vilket gör att denna fråga blir en ickefråga för mig. Jag tror snarare att detta är en kulturell fråga och inte en religionsfråga.

Efter två återfall i vinterkräksjukan så har Axel kryat på sig. När vi var och handlade så fick vi en kassörska som talade Skånska (riktigt bred Skånska ska tilläggas). Axel frågade mig vilket språk hon talade? Samtidigt var han lite fundersam för han hade förstått vad hon sa - trots detta främmande språk.Jag försökte, så gott det går för en 6-åring, att förklara att det finns olika dialekter i Svenskan. Han nickade och var tyst en lång stund för att sedan fråga vad äpplena hette som vi hade handlat i affären???? Måste erkänna min okunskap - jag hade ingen aning - och undrade varför han frågade detta?! Jo, det finns ju flera sorters äpplen, men alla är ju äpplen...precis som dialekter, det finns flera sorters dialekter men alla är ju Svenska!! Ibland blir jag djupt imponerad av hans tankeförmåga - och ganska stolt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar