onsdag 26 augusti 2009

Utskottsplacering och budget

Nu är jag på plats i Stockholm och igår var mitt första gruppmöte i riksdagen. Jag kommer att vara ersättare i Socialförsäkringsnämden och Civilutskottet.
Eftersom de sociala frågorna och då främst Äldre- och handikappspolitiken är mina "hjärtefrågor" känns detta mycket bra.
Jag känner att jag har koll på många av socialförsäkringsfrågorna och har en hel del att tillföra i detta utskott.

Budgetförhandlingarna är i full gång och det finns stora behov på många ställen.
Något som är klart är att det kommer att skapas nya utbildningsplatser, 10 000 platser på högskolan, 10 000 inom komvux och 3000 på yrkeshögskolorna.
I Jönköpings län kommer det att bli 750 nya platser på högskolan.

Eftersom jag själv har min tjänst på Eksjövux (komvux i Eksjö) känns det mycket bra att kunna meddela mina arbetskamrater detta. Vi har sett ett ökat behov av utbildningsplatser då vi har haft många fler sökande - detta är ju ett resultat av lågkonjukturen och att "barnkullarna" som lämnar gymnasiet nu är väldigt stora.

Min son ringde mig i går för att se hur jag har det på jobbet - han undrade om jag hade åkt mycket i rulltrappan?
Jag måste erkänna att jag ljög för honom och sa att jag hade gjort det - vad gör man inte för att barnen inte ska bli besvikna....!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar