torsdag 28 april 2011

Föräldradagar!

En givande "Stockholmvecka" börjar gå mot sitt slut. Igår så var jag, tillsammans med alliansens ledamöter i Sfu, på besök hos socialdepartementet. På agendan stod förändringar inom föräldraförsäkringen. Sjukförsäkringsreformen har tagit så mycket tid och kraft så vi har inte haft möjlighet att påbörja jobbet med förändringarna i föräldraförsäkringen. De två förändringar som jag tycker är mycket viktiga är förändringarna inom jämställdhetsbonusen och dubbeldagar inom föräldraförsäkringen.
Jämställdhetsbonusen har inte varit någon större framgång och jag tror att det beror på att den har varit alldeles för krånglig att förstå sig på. ersättningen har inte heller betalats ut i samband med uttaget av föräldradagarna utan kommit i efterhand. Nu ska de betalas ut samtidigt som föräldradagarna och, enkelt förklarat, kommer det att bli 50 kr/dag till vardera förälder när den som varit hemma minst tar över föräldraledigheten.
Dubbeldagarna innebär att båda föräldrarna har möjlighet att vara hemma samtidigt under 30 dagar, med samma barn. Tidigare har det bara varit möjligt om man haft olika barn att plocka föräldraledighet för. Om man räknar med de sk pappadagarna (10 dagar som pappan/andra föräldern har möjlighet att ta ut i samband med barnets födelse) + de 30 dagarna så skulle båda föräldrarna kunna vara hemma samtidigt i ca 2 månader. Detta beror på hur många dagar man tar ut i veckan och det kommer att variera mellan föräldrarna. Själv har jag fått min Axel med kejsarsnitt, en sådan stor bukoperation skulle man få flera veckors sjukskrivning för - om det inte var just ett kejsarsnitt!! Nu kommer man att ha möjlighet att vara två hemma en längre tid och det är helt underbart. andra kanske väljer att ta ut de gemensamma dagarna senare och ha "förlängd semester" tillsammans. Det är upp till varje familj att själva bestämma hur och när man ska utnyttja denna möjlighet!
Själv har jag sparat en del föräldradagar (de kan tas ut till barnet fyller 8 år) som jag nu måste börja plocka ut. Nästa vecka kommer jag att åka till Turkiet tillsammans med hela "storfamiljen". Min mamma fyller 60 år och vi kommer att vara sex vuxna och tre barn som åker iväg och firar henne. Så nu ska jag snart ge mig hemåt för att tvätta och packa inför resan som börjar på lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar