tisdag 15 december 2009

Snöyra och förkylningstider

Sitter på mitt kontor i riksdagen och tittar på snön som yr utanför fönstret - kan det bli en vit jul i år? Jag håller tummarna!


Nu är det sista rycket som gäller i riksdagen innan juluppehållet. Det är fullt upp med långa debatter och voteringar i kammaren. Förra veckan var jag uppe i debatt och försvarade den nuvarande föräldraförsäkringen. Jag tror inte på att tredela föräldraförsäkringen och utöka dagens "två pappamånader"(som likväl kan vara mammamånader). Först och främst är det barnens dagar och inte föräldrarnas dagar, och risken är stor att ett flertal föräldradagar "fryser inne" om man ger fler dagar till respektive förälder och inte har möjlighet att överlåta dem. Alla familjer ser olika ut och det är viktigt att de själva får lägga upp föräldraledigheten på det sätt som passar dem bäst. Däremot så tror jag på jämnställdhetsbonusen där man istället premierar dem som delar mer lika på ledigheten. Reglerna för bonusen är idag onödigt krångliga och förhoppningsvis så kommer de att förenklas inom en snar framtid.

Själv är jag genomförkyld och Axel hostar tills han kräks. I torsdags skulle det vara Lucia på dagis på morgonen. Klockan tre på natten hostade Axel tills han kräktes och se´n sa han; Måste jag Lussa i morgon? Stackars barn - fundera på Luciatåg när man är genomförkyld. Jag lovade att han skulle slippa och istället fick han vara hemma med mig. Eftersom han snart är sex år så funkar det (vissa dagar) att arbeta när han är hemma. Förhoppningsvis så har våra förkylningar gått över till jul!

1 kommentar: