onsdag 4 november 2009

Snöyra och skolbesök

sitter på mitt rum i riksdagen och tittar på snöyran utanför fönstret - tänk att man blir lika förvånad varje år...!
Förra veckan hade vi plenumfritt här i riksdagen och möjlighet att vara på hemmaplan och göra besök där. Bl.a. var jag på Försäkringskassan i Jönköping och pratade med ett antal anställda där. Vi talade om de nya reglerna som gäller för sjukskrivna och hur deras verksamhet ser ut det närmaste utifrån detta. De skickade med en del kritik om att det är för kort tid mellan beslut och genomförande. Jag har förståelse för detta - de måste också få en möjlighet att sätta sig in i de nya reglerna innan de ska tillämpa dem. Jag lovade att återkomma till dem under våren för att se hur deras arbete har förändrats och vad resultatet blev.
I måndags var jag och Annie Johansson (C) på Gymnasiet i Eksjö och gjorde klassbesök. Dessa besök är ett av de allra roligaste uppdragen som riksdagsledamot. Att få en dialog med ungdomarna och få dem intresserade av politik. Ibland får jag en känsla av att ungdomarna är mer intresserade och engagerade än vuxna.
I höstrusket har jag också passat på att boka en resa med familjen(vi åker efter nyår). Axels krav var att det skulle vara varmt, finnas palmer och en pool. eftersom vi har varit på Kanarieöarna ett flertal gånger så var vi nyfikna på något nytt resemål. Till slut bestämde vi oss för Egypten (nytt för oss, varmt och inte så lång flygresa)! När jag meddelade Axel att vi skulle till Egypten så såg han helt förskräckt ut och talade om att han inte skulle med!! Han talade om att det finns mumier där - därför ska han inte med! Jag frågade då vad en mumie är för något; "Ett spöke som är inlindat i bandage" blev hans svar. Jag insåg att han sett alldeles för mycket tecknade serier och förklarade vad en mumie är. Så nu ser hela familjen fram mot resan....som ska bli spökfri!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar