onsdag 11 november 2009

Ministermiddag och influensavaccin

Äntligen så ser vi ljuset i tunneln.....ekonomin går inte längre neråt utan det ser ut som om det har vänt. I måndags presenterade finansdepartementet sin senaste ekonomiska prognos och det ser ut som om det kommer vända fortare än vad vi kalkylerat med - härligt! Jag hoppas att den psykologiska effekten av detta är lika stor som det var när prognoserna pekade neråt. Vad jag menar? Jo, när alla medier basunerade ut att det var kärvare tider på ingående så började i stort sett alla hålla igen och "samla i ladorna" vilket troligtvis ledde till att nedgången kom snabbare och gick fortare. Nu hoppas jag på motsatsen - att vi börjar konsumera mera, och i snabbare takt, för att snabbt vända konjunkturen uppåt igen.
På tisdagseftermiddagar har vi alltid (precis som alla andra partier) gruppmöte i riksdagen. Igår hade vi ett kortare sådant och sedan följde jag med Tobias (Krantz) hem på middag. Tack Tobias, Anna och Isak för god mat och ett revligt umgänge.
Igår var Axel och vaccinerade sig mot svininfluensan. Vi har pratat ganska mycket om detta hemma hos oss, både för att det intresserar mig som (landstings)politiker och för att avdramatisera det för Axel. Så i måndags kväll berättade vi för honom att nu skulle det ske på tisdag eftermiddag, han skulle bli hämtad från "dagis" för att få vaccinationen.
Då funderar han en stund och säger sedan; men den där sprutan som ni talat om tidigare - när får jag den? Sambandet mellan vaccin och spruta är inte självklart för en femåring!!!
Men jag kan meddela att allt gick bra och han sa att det kändes som "tre myggbett samtidigt"!

2 kommentarer:

  1. vad är mest inspirerande med ditt jobb? Och det jobbigaste?

    SvaraRadera
  2. Är man som jag, intresserad av politik och samhällsfrågor, så är det oerhört inspirerande när man kan vara med och påverka i viktiga beslut.
    Det jobbigaste är att vara hemifrån - jag saknar både familjen och mina vänner. Men man får försöka att kopensera det på andra sätt.

    SvaraRadera