fredag 23 augusti 2013

Sensommar och terminsstart!

Inser att sommaren börjar närma sig sitt slut. Men i år kan vi inte klaga på dåligt väder, jag minns inte när vi hade en så fin sommar senast. Ljuset och värmen gör att man verkligen har tankat energi inför den kommande hösten. Själv tycker jag det är ganska mysigt med mörkret då man kan tända ljus och mysa i soffan.
Denna veckan har jag varit uppe i riksdagen och deltagit i terminens första gruppmöte. Just nu är man inne i slutförhandlingarna inför budgeten och vi diskuterade den i partigruppen.
Som jag tidigare berättat så är jag God man för en ensamkommande flyktingkille. I onsdags så ringde hans juridiska ombud och berättade att han har fått permanent uppehållstillstånd. Det går inte att beskriva hans lycka när jag berättade detta för honom. Även jag kände en enorm lättnad eftersom jag lärt känna honom och varit med på alla förhör som han varit på inför att beslutet skulle tas. Nu vet han att han får stanna och kan släppa den oron och koncentrera sig på skolan och språkinlärningen.
Axel började tredje klass i onsdags, den sista veckan på sommarlovet har han verkligen längtat till skolan och få träffa sina kompisar. Själv så längtar jag tills att vi kör igång på riktigt i Riksdagen. Sommar och ledighet är skönt men det är inte så dumt med rutiner heller!

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har i dagarna blivit hänvisad till jobb och utvecklingsgarantin genom Arbetsförmedlingen. Med detta innebär att jag genom en jobbsökaraktivitet ska få hjälp med att hitta ett jobb. Något som jag ju är helt kapabel till att göra själv. Jobb börjar ju inte växa på träd för att man blir en del av en så kallad ”åtgärd”. Men så länge man uppbär ersättning så är detta det man måste acceptera.
    Nu kommer jag till saken som gör mig fruktansvärt upprörd och ledsen. Som arbetssökande med barn har man rätt till 15 timmars barnomsorg i veckan. Vilket jag också betalar för. Nu, med denna jobbsökaraktivitet som jag blivit hänvisad till, behöver jag barnomsorg ca 34 timmar i veckan.
    Mitt nuvarande aktivitetsstöd är beräknat på den summan jag fick från min a-kassa, inte en krona mer eller mindre. Har nu fått reda på att jag kommer att få betala för den extra barnomsorgen, även fast min inkomst inte ökar. I mina öron låter detta helt vansinnigt. Jag, som arbetslös, ska få betala samma summa som någon med högre inkomst. Någon som har jobb.
    Självklart så förstår jag att med ökad inkomst så blir barnomsorgen dyrare. Men ska det även vara så för dem som inte har ett jobb?
    Detta är inte att hjälpa, det är att stjälpa. Jag lider redan över det faktum att jag inte har ett jobb. Nu ska jag bli straffad för det också, och ännu fattigare än vad jag redan är.
    Jag tycker detta är ett mycket viktigt ämne som bör tas upp i regeringen. När det gäller Arbetsförmedlingens ”lösningar” så ska man se till individen. Alla har olika förutsättningar. ”Nils” 63 har sin och "Maja" 23 sin egen.Det nuvarande systemet är opersonligt och hänsynslöst!

    Emma, vad tycker du själv om detta? Visste du om dessa regler?

    Jag har pratat med chefen för arbetsförmedlingen i staden där jag bor. Hon hade inga synpunkter. Hon kunde inte ens medge att det är fel. Har även kontaktat kommunen.

    Orättvisor gör mig så arg!


    Med vänliga hälsningar

    Ledsen mamma

    SvaraRadera
  2. Jag vill börja med att säga att jag själv inte har någon personlig erfarenhet av att vara arbetslös, jag kan bara försöka att sätta mig in i situationen. däremot har jag varit borta en längre tid ifrån arbetsmarknaden pga sjukdom/funktionshinder och vet hur frustrerande det är att stå utanför arbetsmarknaden. Jag tycker att du pekar på en viktig fråga som vi inte har uppmärksammat och är intressant att titta vidare på. Personligen så vill jag höja det sk maxtaxan inom barnomsorgen. Om man tjänar bra så har man råd att betala mer för barnomsorgen och det skulle kunna ge förutsättningar för en sänkning av avgiften till dem som har mindre inkomst. Maxtaxan gynnar de som har bra inkomst och är inte till fördel för dem som har små inkomster.
    Jag önskar dig lycka till i ditt jobbsökande och hoppas att det löser sig inom en snar framtid/Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för ditt svar! Att höja maxtaxan för de med hög inkomst tycker jag låter bra. Jag tänker även på ensamstående som tvingas betala mer för barnomsorgen när de hänvisas till åtgärd från arbetsförmedlingen. Det är orättvist. Önskar dig en fin helg och tack för att du jobbar för ett bättre samhälle!

      Radera