lördag 13 december 2014

Sjukförsäkringen

Igår så var vi i SocialFörsäkringsutskottet först ut att debattera våra utgiftsområden i kammaren. Förra året tog dessa debatter elva timmar att debattera så vi var beredda på att sitta i kammaren till långt in på natten. Men det har gjorts en överenskommelse mellan partierna att inläggen Max ska vara sex minuter (mot normala 12) och denna överenskommelse höll alla (förutom migrationsministern som talade i tjugo minuter, men det är en annan historia) vilket gjorde att jag kunde lämna Stockholm redan kl 17.00 igår. Vi debatterade familjepolitiken, sjukförsäkringen, pensioner och migration, de ansvarsområden som ligger på vårt utskott.
När det gäller sjukförsäkringen så vill regeringen ta bort den bortre tidsgränsen. Själv anser jag att den är viktig för en avstämning med den enskilde. Jag har själv gått sjukskriven år ut och år in utan att någon stämt av med mig vilka insatser som skulle kunna hjälpa mig att komma tillbaka på arbetsmarknaden. Om det visar sig att man fortfarande är för sjuk för att börja arbeta kan man bli omförsäkrad i sjukförsäkringen. För mig är inte detta att stjälpa utan att hjälpa den enskilde.
Eftersom jag räknat med att stå i kammaren till sent igår kväll så hade jag bilen med mig till Stockholm för att kunna ta mig hem på kvällen. Nu blev det tidigare än planerat men det visste jag inte när jag körde upp i början av veckan. Snön vräkte ner den sista biten och jag kunde inte köra fortare än 30 km/ h, jag var väldigt tacksam (och trött) nör jag väl kom hem till fredagsmyset med mina pojkar.
Idag börjar jag dagen, som alltid, med kaffe på sängen och att läsa igenom mailen. Eftersom jag körde bil hem igår så blev det inga mail lästa på tåget som det brukar. Jag blir något förvånad när jag inser att jag har mer än 600 olästa mail i inkorgen (den var tom när jag lämnade Stockholm). Någon har uppmanat personer som ogillar vårt beslut om att behålla den bortre gränsen i sjukförsäkringen attt skicka spam-mail till oss, se nedan:
Carlsson Löfdahl, Emma (FP),

Nu säger jag ifrån. Det var ett dåligt beslut du fattade idag.

När du valde att fortsätta med er utförsäkringslinje och försätta fler än 1000 personer per månad i utanförskap nästa år handlade du direkt oansvarigt.

Det här beslutet berör många negativt och jag vill att du ska veta att du idag tog ett beslut som påverkar många människors hopp om en bättre framtid.

Jag är besviken på dig och de resterande borgerliga politikernas agerande.

Svenska folket har röstat för förändring. Den 22 mars gör vi det igen. Det är dags att vi bryter utanförskapet och börjar satsa på rehabilitering.

För ett bättre Sverige. För alla.

Med vänliga hälsningar,

%%Firstname%% almroth


Jag har full förståelse för att man har olika uppfattning i denna frågan och jag tar gärna diskussionen men att fylla min inkorg gör mig bara irriterad och leder inte till någon konstruktiv diskussion.

Nu tänker jag ta ledigt och ägna mig åt min "storfamilj" på 18 personer som kommer hit på fest i eftermiddagen. Risken är att jag har ytterligare 600 mail i inkorgen ikväll men det får jag ta då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar