fredag 8 mars 2013

Kvinnodagen och riksmöte

Idag är det den 8:e mars, internationella kvinnodagen. Det uppmärksammas på olika sätt världen över. Min svägerska som är från Ukrina berättar att där är det helgdag och alla kvinnor får presenter och blommor. En gammal kompis till mig som för tillfället bor i Kina berättar att där har alla kvinnor ledigt på eftermiddagen och affärerna har särskilda erbjudande på kvinnodagen. Här hemma är det ingen stor dag för allmänheten men för oss som är aktiva i politiken så är det många inbjudningar till olika aktiviteter som tar upp kvinnofrågor på olika vis. Jag är lite dubbel till detta. För mig är det diskriminering när någon grupp i befolkningen blir förfördelade, det spelar ingen roll om det är invandrargrupper, blondiner, revisorer eller kvinnor. All form av diskriminering är oacceptabelt. Att vi har en särskild kvinnodag är ett misslyckande för samhället som inte lyckats ge samma förutsättningar för alla sina invånare. Vi är alla ansvariga för detta och måste se till oss själva och ta vårt ansvar. Som mamma till en son tycker jag att jag har ett ansvar att få honom att förstå att vi, oavsett kön, har samma förutsättningar och värde.
I morgon ska jag, tillsammans med 800 Folkpartister från hela landet, till Västerås för att vara med på vårt årliga riksmöten. Det blir trevligt umgänge, utbyte av erfarenheter och ett flertal seminarium under helgen. Jag ska, tillsammans med min riksdagskollega Ulf Nilsson, hålla i ett seminarium om socialförsäkringarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar