fredag 10 september 2010

Ruta och lasra

Idag har jag, tillsammamns med mitt team, varit i Vaggeryd och haft debatt på gymnasiet. Ett ämne som diskuterades var RUT- och ROTbidragen. Den rödgröna sidan har väldigt svårt att förklara varför man ska behålla det "manliga" ROT men inte det "kvinnliga" RUT. En förklaring var att det säljs mer toastolar och elprylar när ROT används och på så sätt så kommer det mer personer tillgodo. Det är visserligen sant - men är det en ursäkt för att rycka bort försörjningen för de tusentals som fått ett arbete genom RUT-företagen. Ja, oppositionen ska använda dessa pengar till Skola och vård istället. Problemet är att det är självfinansierat, senast idag på nyheterna talades det om en ny undersökning som stöder detta. Om vi avskaffar RUT kommer flra (kvinnor) att bli arbetslösa och få försörja sig på bidrag istället. Jag förstår inte resonemanget - tror faktiskt inte att de gör det själva! Jag är även positiv till att införa ett RIT-avdrag, dvs att man ger samma skattelättnader för företag som hjälper till med olika IT-tjänster. Det skulle i första hand ge fler unga företagare eftersom det är den gruppen som är skickligast på dessa frågor.

Det känns att valrörelsen har pågått ett tag nu. Min förkylning vill varken bryta ut helt eller släppa - det får vänta till den 20:e, dagen efter valet. Eftersom jag har en medfödd bäckenskada som även påverkar ryggen så lever jag med ständig värk. Oftast så kan jag hantera detta i vardagen men nu har jag inte lyssnat ordentligt på kroppens signaler....! Axel var bekymrad för mig när jag la mig på min älskade spikmatta och undrade: -Varför kan du inte lasra ryggen också? I våras så tog jag bort min närsynthet med laser så han tyckte att jag kunde fixa ryggen på samma sätt. Tänk om det hade varit så enkelt...!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar