söndag 26 april 2015

"Lagamatgaranti"

Under tre dagar har Folkpartister från hela landet varit samlade i Västerås för riksmöte, vi har haft seminarie, workshops och bara umgåtts. Då vi ofta är väldigt ensamma i våra kommuner/regioner så är det välbehövligt att få träffa andra och dela erfarenheter.
Igår höll Jan Björklund sitt tal och fokuserade mycket på de sociala frågorna, "det glömda Sverige" som vi ibland benämner det. Många med mig har sagt att vi måste återta ledartröjan i dessa frågor. Jag tror att inriktningen på gårdagens tal är början till detta. Förslaget om "lagamatgaranti" har mottagits på olika sätt. Tanken är att alla inom äldreomsorgen ska få välja vilken mat de vill ha serverad och inte bara stå med mössan i hand och tacka för uppmicrad mat i plastlådor. En del kritiska röster har höjts och sagt att det inte skulle fungera......varför inte? När jag var nyutbildad undersköterska och jobbade i hemtjänsten så lagade vi alltid mat till de som ville ha det. Om det fungerade då så fungerar det även idag. Självklart så kommer det att kosta en slant och det kommer att ta mer tid än att micra en matlåda men det är genomförbart! Måltiden är så mycket mer än föda, det är upplevelser, gemenskap och livsnödvändigt, och särskilt för en äldre person.
Nu ska jag snart sätta mig i bilen och åka hem till familjen. Denna helgen har min 11-årige Axel lagat mat hemma och är stolt som en tupp över att han fixat detta. Om en 11-åring kan laga mat så kan hemtjänstpersonalen det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar