torsdag 4 december 2014

Förbereder valrörelse!

Denna hösten har varit varit otroligt rörig och värre blev det igår. När jag åkte upp till Stockholm i tisdags så sa Axel: "mamma, du kommer att vara med om något historiskt" och han hade rätt. Att regeringens budget blir nerröstad är så ovanligt att ingen egentligen vet hur man ska bete sig. Nu jobbar både vi politiker och tjänstemän febrilt för att få fram ett fullständigt budget innan nyår.
Regeringen, med Stefan Löven i spetsen valde efter detta nederlag att att tala om att han tänker utlysa extraval den 22 mars. Rent formellt så kan han inte göra detta förrän den 29 december (tidigast tre månader efter att riksdagen tillträtt). Att utlysa nyval är för mig ett sätt att tala om för väljarna att de röstat fel och nu får de göra om det.....känns inte riktigt sjysst mot våra väljare. Men det är regeringen som fattar detta beslut och då är det bara att gilla läget.
Personligen så anser inte jag att varken Folkpartiet eller Alliansen har något att förlora på nyval. Vi har just haft två val och vet precis hur man genomför ett val. Det är mest praktiska frågor som ska lösas men det kommer att ordna sig.
Inom partiet måste vi nu hålla samman och se till att vi är tydliga med våra budskap och få ut dem till väljarna. En och annan röst har höjts om att det är dags för oss att byta partiledare. För mig är det en diskussion som inte är aktuell att föras nu. Vi har en kompetent partiledare och det är självklart att det är han som ska leda partiet i det kommande valet. Vi behöver hålla samman och lägga vår energi på de viktiga politiska frågorna, allt annat är ointressant i dagsläget.
Jag har full förståelse för om ni väljare är trötta på att höra oss politiker föra fram våra budskap på alla möjliga (och omöjliga) ställen. Men nu finns ingen återvändo och jag är redo för en valrörelse, tycker till och med att det ska bli lite spännande.
Nu kör vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar