onsdag 4 augusti 2010

Nerdragen keps eller burka

Jag brukar inte ha några problem i klassrummet när mina elever har keps/mössa på sig. Visst jag tycker att det ser bedrövligt ut (o ohyfsat), men det är deras val och de får stå för det. Ibland så ber jag dem vika upp skärmen för att jag vill ha ögonkontakt med mina elever för att kunna föra en bra kommunikation
I dagarna har debatten om burkans (heltäckande slöja) tagit fart igen då Jan Björklund vill lagstifta om förbud mot den i skolmiljö. Detta är ingen enkel fråga men jag är beredd att hålla med honom. Precis som jag vill ha ögonkontakt med killen i keps så vill jag ha ögonkontakt med kvinnor med burka. Jag har inga problem med att de använder slöja (eller turban) men när man inte kan se ögonen och ha en kommunikation den vägen, då tycker jag att det finns en gräns. Nu är detta inget stort problem i Sverige, det är inte många som klär sig på detta sätt. Men jag tycker ändå att det är viktigt att vi kan ha denna öppna debatt och få vädra våra åsikter.
När Axel kommer att vilja ha keps/mössa inomhus så ska jag göra allt jag kan för att få honom att inse att det inte är lämpligt........får se om jag lyckas!
Nu ska jag gå och plocka ihop mina pinaler inför morgondagens kampanjande på Bellö marknad. Det är första gången som jag är där så det ska bli spännande!

1 kommentar:

  1. Jag skrev ett par inlägg om det där.

    Det som är viktigt för mig är att skolan inte ska ha lagar som gör att de slipper undan att ta en dialog med eleverna. Bär elever burka behöver skolan dels fråga dem varför och dels försöka komma överens med dem att låta bli om det stör undervisningen. En frivillig överenskommelse är mycket bättre än en lag.

    SvaraRadera