tisdag 19 januari 2010

Nytt år - nya krafter!

Ledigheten är över och vardagen tillbaka - det känns riktigt skönt! Missförstå mig rätt, jag älskar att vara ledig och umgås med min familj och vänner, men om inte vardagen fanns så skulle men ju inte uppskatta ledigheten lika mycket....!?
Förra veckan, to - fr, var jag på vinterkonferens med Folkpartiets riksdagsgrupp. Det känns spännande med ett nytt år och nya utmaningar. Och det är inte vilket år som helst - det är valår! Valår är alltid spännande, folk engagerar sig på ett helt annat sätt och man får verkligen vässa sina argument. samtidigt så är det viktigt att inse att det är inte de sista månaderna innan valet som man ska visa var man står, förhoppningsvis har man gjort det under hela mandatperioden.

I mellandagarna så fick jag en "oidentifierbar" infektion och blev inlagd med intravenös antibiotika på Höglandssjukhuset, Eksjö(tack, all personal på avd 8, ni är professionella och medmänskliga - ett föredöme). Ibland så klagas det på de höga skatterna i Sverige (och även jag tillhör emellanåt denna skara), men när det händer saker så har vi ett fantastiskt skyddsnät. Akutvården är effektiv och har ett välojat maskineri när det verkligen gäller. Och för den enskilde så kostar det endast 80 kr per dag, dvs kostnaden för maten (som man ändå skulle haft hemma). Men nu är jag på benen igen och har nya krafter inför det nya året.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Vad tycker du är viktigast att ta upp detta valår, vad står högst på din lista över saker som behöver förbättras i Sverige?

    Är din man även han politiker och hur får man ihop mamma/familjelivet när man jobbar så mycket?

    Ha en fin dag!/Karin i sollentuna

    SvaraRadera
  2. Själv har jag jobbat med sjukförsäkringsfrågan och är ledsen för att pressen målar ut oss som några omänskliga personer som gör saker av elakhet mot de långtidssjukskrivna. Vårt mål är att hjälpa dem, och om möjligt, få dem tillbaka på hel eller deltid i arbete. Men självklart ska man fortfarande kunna vara sjukskriven/få sjukersättning om detta behövs. En stor fråga blir att förklara detta på ett pedagogiskt sätt - som vi tyvärr har misslyckats med hitintills.
    Sedan måste vi satsa på ungdomarna så att de har en möjlighet att komma in på arbetsmarknaden, införande av lärlingsutbildning är ett exempel på detta. Äldre och funktionshindrarde är en grupp som ligger mig varmt om hjärtat som är viktiga att inte glömma bort!
    Min man är inte poltiker, han är egenföretagare. En förutsättning för att detta ska fungera för oss är att vi båda har "egna liv", däremot så försöker vi att vara tillsammans på helgerna och vårda vårt förhållande/familj.Min son ser "politiker" som ett yrke lika vanligt som lärare eller brandman - han är ju uppväxt med detta! Visst känner man dåligt samvete ibland, men jag jobbar med det jag tycker är viktigt/roligt och då mår jag bra och i förlängningen min familj.Vilken förälder känner inte dåligt samvete....!?

    Ha en bra dag du också/Emma

    SvaraRadera